maandag 29 november 2010

Granny squares



11 vrolijke kleuren Catania katoen, een heleboel bolletjes gebroken wit, 1 haaknaald nr 3, 
1 schaartje en 1 borduurnaald. Daarmee maak ik grannysquares voor een babydenkentje voor het kindje-op-komst van een  vriend. 51 gekleurde vierkantjes heb ik nu af. 7 liggen er te wachten om afgehecht te worden. En ik heb nog niet durven uitrekenen hoeveel squares ik in totaal nodig heb. Het kindje komt in mei, ik heb gelukkig dus nog even. 




Zo doe ik het:
1: begin met 4 lossen, maak een rondje door de laatste losse vast te zetten aan de eerste met een halve vaste.
2: haak 3 lossen en daarna 2 stokjes, je haakt ze in je net gemaakte ring. *Twee lossen en daarna 3 stokjes*  herhaal gedeelte tussen de sterretjes nog twee keer zodat je in totaal 
4 clusters van stokjes hebt. 
3: begin met een nieuwe kleur: 3 lossen en twee stokjes in de de ruimte die in de vorige toer ontstond doordat je twee lossen haakte. Twee lossen (om een hoekje te maken) en weer 3 stokjes in dezelfde ruimte. *Twee lossen en weer drie stokjes in het volgende hoekje twee lossen, drie stokjes in dezelfde ruimte* herhaal gedeelte tussen de sterretjes nog 1 keer en haak dan twee lossen en drie stokjes in de volgende ruimte. Zet vast aan het eerste cluster van stokjes met een halve vaste. Je hebt nu in totaal 8 clusters van stokjes.
4: begin met wit: 3 lossen en twee stokjes in de de ruimte die in de vorige toer ontstond doordat je twee losse haakte. Twee losse en 3 stokjes in de volgende ruimte (dit wordt geen hoekje). *Twee lossen en  drie stokjes in het volgende hoekje twee lossen, drie stokjes in dezelfde ruimte . Twee losse en  3 stokjes in de volgende ruimte (dit wordt geen hoekje)* Herhaal 1 keer en haak dan drie stokjes in de volgende ruimte. Zet vast aan het eerste cluster van stokjes met een halve vaste. Je hebt nu in totaal 12 clusters van stokjes. En je eerste granny square is klaar. 

2 opmerkingen:

  1. Oh dear, haken klinkt toch best wel moeilijk.... Maar leren haken staat echt echt echt op mijn 'to do' lijstje, maar voorlopig vind ik nog veel teveel andere dingen leuk. Maar ooooooit, komt het goed en ga ik deze prachtige Granny Squares van je namaken!
    Wat een ontzettend lief kado trouwens, voor jullie vriend!

    BeantwoordenVerwijderen